Auteur: Donny Plug, Lead Recruitment bij Neomax
De nijpende arbeidstekorten blijven aanhouden. In het laatste kwartaal van 2023 ervaarden maar liefst 44 procent van de bedrijven in de IT-sector personeelstekort. De concurrentiestrijd voor goed personeel is en blijft dus enorm. Des te belangrijker om als IT-bedrijf op te vallen en jezelf te onderscheiden als werkgever. Sterker nog, in deze enorm krappe arbeidsmarkt is dat cruciaal. Werving en selectie speelt hier een belangrijke rol in. In deze blog licht ik daarom drie trends uit die kunnen helpen om de werving en selectie van jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen.
1) AI VOOR REPETERENDE WERKZAAMHEDEN
Hoewel AI pas vorig jaar zijn intrede deed, kunnen we ons leven al niet meer zonder voorstellen. Ook in werving en selectie zien we ontwikkelingen op het gebied van AI verder toenemen. Denk aan het versturen van geautomatiseerde berichten, het screenen van cv’s en het doen van prestatievoorspellingen van kandidaten. Daarmee kan AI voor jou als recruiter of HR-professional dagelijks repeterend werk overnemen. Handig natuurlijk, al is er ook een keerzijde: de persoonlijke touch kan erdoor kan verdwijnen. Het is belangrijk om ervoor te waken dat je als bedrijf je eigen identiteit behoudt. Succesvolle werving en selectie hangt voor een groot deel af van interpretatie en gevoel, precies twee zaken waar het lastig wordt voor techniek. De mens maakt daarom nog altijd het verschil. Kortom, gebruik AI voor de eenvoudige en repeterende taken, maar blijf altijd investeren in persoonlijke aandacht voor iedere kandidaat.
2) WEES NIET BANG OM JE TE ONDERSCHEIDEN
Naast AI is TikTok ook een opkomende trend die niet meer mag ontbreken in jouw werving en selectie. Het platform wint snel aan populariteit en biedt daarmee een hoog bereik, voornamelijk onder een jongere doelgroep. Veel bedrijven laten TikTok echter nog onbenut omdat ze worstelen met de manier waarop ze dit kunnen inzetten. Ze zijn huiverig om humor in te zetten voor hun werving en selectie en zijn bang dat dit niet professioneel overkomt. Zonde, want TikTok is juist het uitgelezen platform om je bedrijfscultuur te laten zien en potentiële medewerkers een kijkje in de keuken te geven. Daarnaast geeft het je naamsbekendheid een ongelofelijke boost. Wanneer mensen je bedrijfsnaam al ergens voorbij hebben zien komen – ook wanneer ze nog niet per se actief opzoek zijn naar een baan – geeft je dat een voorsprong wanneer ze wél openstaan voor een nieuwe baan. Zo begin je al met het opbouwen van een relatie voordat iemand solliciteert.
3) INVESTEER IN JE EMPLOYER BRAND
Een sterk employer brand wordt door de krappe arbeidsmarkt steeds belangrijker. Het valt me geregeld op dat veel detacheerders kandidaten proberen te verleiden met een mooi salaris. Het zoeken naar de juiste connectie is niet de hoogste prioriteit, terwijl dit wel het geval zou moeten zijn. Wanneer mensen zich met je merk identificeren, is de stap om te solliciteren minder groot. Weet waar je als merk voor staat en trek dit door in de gehele bedrijfscultuur, inclusief de werving en selectie. Dat betekent verder kijken dan een match op papier, maar echt achterhalen of er sprake is van gemeenschappelijke wensen en behoeften. Dat zal resulteren in het aantrekken van werknemers die écht bij jou passen, wat een positief effect heeft op de werksfeer, het werkgeluk én op het bedrijfsresultaat.
ZOEK PERSOONLIJKE CONNECTIE OP
Als werkgever is het geen kwestie meer van een vacature plaatsen, achterover leunen en wachten tot iemand solliciteert. Je moet opvallen en al in een vroeg stadium top of mind zijn om een persoonlijke relatie op te bouwen met toekomstige medewerkers. Alleen zo ben je in staat de juiste mensen aan te trekken én te behouden.