Auteur: Donny Plug, Lead Recruitment bij Neomax
WERF SUCCESVOL: ZOEK DE PERSOONLIJKE MATCH
Door de nijpende arbeidstekorten staat bijna iedere organisatie te springen om nieuw talent. Medewerkers hebben keuze uit veel verschillende werkgevers, waardoor recruitment belangrijker is dan ooit. Toch heeft lang niet elke organisatie al de juiste methode van werving gevonden. Waar gaat er bijvoorbeeld mis? Zoeken op de verkeerde plek of slechts incidenteel werven, oftewel: als er geen vacature openstaat, wordt er ook geen gesprek gevoerd met potentiële medewerkers. Dat is zonde. Recruitment moet je zien als continu proces om in contact te blijven met je doelgroep op de arbeidsmarkt en op zoek te gaan naar de persoonlijke match. In deze blog vertel ik je graag hoe je die match met je (potentiële) medewerkers aangaat en waarom dit zo belangrijk is.
ORGANISATIES FOCUSSEN OP TRANSACTIES
Voordat ik je vertel hoe je een persoonlijke match vindt, wil ik stilstaan bij wat ik vaak mis zie gaan tijdens werving. In de huidige markt zijn organisaties met hun recruitment teveel transactiegericht. Een vacature wordt pas uitgezet als ze daadwerkelijk iemand nodig hebben. Alleen op die momenten spreken ze met potentiële medewerkers. Iemand die niet geschikt is voor die specifieke baan, wordt afgeschreven. Ook als er wel een match is met de organisatie, wordt er zelden contact gehouden. Dit is een gemiste kans. Skills kunnen altijd nog aangeleerd worden, terwijl dat voor een match qua cultuur een stuk lastiger is. Focus daarom bij werving liever op de relatie:
- Wie heb je voor je?
- Wat zijn de passies of ambities van deze persoon?
- En hoe past dat bij onze organisatie?
HOE BOUW JE EEN RELATIE MET DE SOLLICITANT?
De persoonlijke match is het belangrijkst: de sollicitant past bij je organisatie en de organisatie past bij de sollicitant. Zo ontstaat er een goede organisatiecultuur. Om deze match te vinden, is een andere recruitmentstrategie nodig. Maar waar te beginnen? Een handige manier om erachter te komen of een persoon binnen jouw bedrijfscultuur past, is om te zoeken op persoonlijke eigenschappen en niet de focus te leggen op harde skills. Als de sollicitant niet past bij een specifieke vacature maar wel bij het bedrijf, houd dan contact voor toekomstige vacatures. Zo zorg je voor een pool aan mogelijke toekomstige collega’s. Als organisatie blijf je zo ook top of mind bij latent werkzoekenden.
Een andere manier om personeel te vinden dat bij je organisatie past, is door voornamelijk te werven via je eigen medewerkers. Vraag je huidige medewerkers om kandidaten aan te dragen voor openstaande vacatures. Zij vormen de organisatiecultuur, dus de kans is groot dat zij mensen aandragen die dezelfde waarden hebben. Dit vergroot de kans op een juiste match.
DE VOORDELEN VAN PERSOONLIJKE RECRUITMENT
Als organisatie ervaar je veel voordelen wanneer je investeert in de persoonlijke relaties met potentieel talent. Persoonlijke recruitment levert niet alleen kwalitatieve medewerkers op, maar ook medewerkers die passen bij je bedrijfscultuur. Dit zorgt ervoor dat de goede sfeer in de organisatie gewaarborgd blijft. Met als gevolg dat er minder mensen uitstromen, er een duurzame relatie ontstaat met medewerkers en je dus een beter bedrijfsresultaat realiseert!