Hoe zit het met het aannemen en onboarding van nieuwe medewerkers? Hoe begeleid en faciliteer je hen zonder in strijd te zijn met de genomen maatregelen? Denk aan de inwerkperiode en bijvoorbeeld het wegwijs maken van de nieuwe collega.
De recruiters van Neomax voeren allereerst een telefonisch gesprek met sollicitanten, daarna volgt een online kennismakingsgesprek. Dit proberen wij zoveel mogelijk op te vangen met videocalls via de telefoon, Zoom of Skype. Is het een match? Dan ronden we de laatste contractuele zaken af op kantoor. Deze afspraken plannen wij op een moment dat er geen andere collega’s aanwezig zijn op kantoor. Op die manier kunnen we rekening houden met de maatregelen en houden we tijdens het gesprek, anderhalve meter afstand. We bespreken onder andere het contract, het reilen en zeilen binnen Neomax en de ambities van de professionals.
Online certificeren
Nadat de fieldcoaches de ambities en ontwikkelingen van de professionals hebben vastgelegd, zorgen de accountmanagers voor een passend project. Er wordt gekeken naar de ambities en ontwikkelingen en van daaruit wordt een leerplan opgezet. De IT-professional kan online vanuit onze IT-Academy gewoon zijn of haar certificaten behalen. Wij werken met een online leerplatform waarbij IT-professionals zich continu blijven ontwikkelen en kunnen doorgroeien.
Project
Op het moment dat er een geschikt project is voor de IT-professional volgt uiteraard de intake met de klant ook online plaats. Dat gaat bijvoorbeeld via Skype of Zoom. Het gesprek vindt plaats met onder andere de IT-professional, de IT-manager van de desbetreffende organisatie en onze accountmanager. Natuurlijk heeft een online gesprek niet de voorkeur, maar als de klant écht iemand nodig heeft dan is een videocall op dit moment de enige mogelijkheid. Het is even wennen, maar tot nu toe ervaren wij dit positief.
Voorbeeld uit de praktijk
Bij één van onze klanten, een semioverheidsinstelling, pakken ze dit als volgt aan:
Klantcasus over inwerken op afstand
De eerste werkdag:
De medewerker kan op zijn of haar eerste dag zijn/haar spullen ophalen. Deze worden klaargelegd in een aparte ruimte op kantoor. Er ligt o.a. een laptop klaar, een telefoon, een headset en een inwerkmap. In deze inwerkmap treft de medewerker alle informatie aan die belangrijk is om te weten, waaronder:
- Introductie, waaronder een uitleg over de cultuur binnen de organisatie
- Werkzaamheden (hoe ziet een werkdag eruit, uitleg over de databank, FAQ van eindgebruikers + oplossing)
- Contactgegevens van collega’s
- Gegevens van zijn of haar e-mail account
- Toegang tot ticketsysteem etc.
Nu is de medewerker gereed om thuis aan de slag te gaan. Via een Skype-meeting krijgt de medewerker, naast de inwerkmap, ook nog face-2-face uitleg over de werkzaamheden en heeft hij of zij de mogelijkheid om vragen te stellen.
Vanuit huis beantwoordt de IT-professional alle vragen van de eindgebruikers. Dit kan zowel telefonisch, per mail of via het ticketsysteem. Als de medewerker vragen heeft kunnen ze in hun ‘inwerkmap’ kijken welke collega bereikbaar is voor de desbetreffende vraag.
Heb je vragen over onze werkwijze of dienstverlening? Neem dan contact met ons op.