De toppers, hoe behoud je ze?

04 september

63 procent van de bedrijven verwacht in 2018 moeite te hebben met de 
werving en selectie van talent (Consultancy.nl). Dat is geen vreemde voorspelling met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Deze krapte is het grootst in de ICT-sector. Uit dit onderzoek blijkt ook dat momenteel ruim de helft van de HR-professionals moeite heeft met het werven van nieuwe werknemers. Voor de ICT-sector ligt dit percentage echter nog hoger, namelijk 76 procent. Dit is een groot probleem. Maar, het probleem wordt al iets minder groot wanneer bedrijven zich focussen op het behouden van het huidige talent. Uit onderzoek van Gallup blijkt namelijk dat de helft van de medewerkers openstaat voor een nieuwe uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat deze helft blijft? Hieronder geef ik vijf tips om ervoor te zorgen dat jouw personeel niet de oversteek maakt naar de concurrent.

Tip 1: Goed leiderschap

Een belangrijke reden waarom personeel vaak vertrekt, is slecht leiderschap. Hieronder kan je bijvoorbeeld verstaan dat de werknemers niet worden betrokken, dat de leidinggevende niet op persoonlijke basis communiceert met de medewerkers en de directie geen duidelijk beeld heeft van de individuele behoeftes van de werknemers. Hierdoor voelen werknemers zich niet gewaardeerd en houden ze altijd een oogje open voor vacatures die langskomen. Wil je het personeel behouden? Dan is het zaak om tijd en aandacht te steken in de werknemers.

Tip 2: Verzamel doorlopend input

Een goed begin om aandacht te steken in de werknemers is het houden van een tevredenheidsenquête waarbij er zichtbaar iets wordt gedaan met de uitkomst. Zorg ervoor dat je personeel zich gewaardeerd en gehoord voelt. Maar, met alleen een enquête ben je er niet; er moeten momenten worden gecreëerd waar de medewerkers ideeën kunnen delen en kunnen sparren over de huidige bedrijfsprocessen en wensen. Dit zullen medewerkers alleen maar doen wanneer zij zich op hun gemak voelen en er vertrouwen heerst binnen het pand.

Tip 3: Laat ze deel uitmaken van het bedrijf

Er zijn verschillende manieren waarop je werknemers een deel kan laten uitmaken van de organisatie. Zo kan er bijvoorbeeld worden ingesteld dat de medewerkers aandelen kunnen verwerven van de organisatie of kan je ervoor kiezen om de werknemers collectief te laten beslissen wat er bijvoorbeeld met één procent van de omzet gebeurd.

Tip 4: Laat ‘slecht’ personeel niet te snel gaan

Slecht personeel bestaat immers niet. Ieder persoon heeft zijn of haar eigen talenten en krachten. Loopt het niet helemaal lekker in een bepaalde functie met een bepaalde werknemer? Kijk dan bijvoorbeeld of er binnen de organisatie nog andere functie openstaat die goed past, wissel een aantal taken uit tussen werknemers binnen dezelfde afdeling of laat de medewerker zich omscholen via een opleiding of training. Medewerkers die al een tijdje bij een bedrijf werken, maken namelijk al deel uit van de interne sfeer en kennen de bedrijfsdoelen, normen en waarden. Ook deze werknemers zijn ambassadeurs van de organisatie.

Tip 5: Wees flexibel

Wees flexibel in de werk-privé balans, primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en in de aanvullende faciliteiten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het geen probleem is wanneer een medewerker een dagje thuis werkt, zodat hij of zij de kinderen van school kan halen. Of biedt de mogelijkheid aan om een auto te leasen, tegen een verlaging van het loonstrookje. Sta open voor de ideeën van medewerkers en beweeg hierin mee. Er is veel meer mogelijk dan je denkt en dit hoeft niet ingewikkelder te zijn dan het momenteel is.

Leg de focus dus niet direct op het verbeteren van de werving en selectie, maar focus eerst eens op het behoud van de huidige medewerkers. Behoud je toppers!

Door: Patricia Sandel, CCO van neomax

Bron: HRnetwerk.nl

Deel deze post